Om foreningen

Lørdagsjazzen i Roskilde startede op i 1986, og spillede de første sæsoner i Djalma Lunds Gaard om sommeren.

Senere flyttede Lørdagsjazzen ind på Hotel Prindsen, som i en årrække var byens Kulturhus. Her blev rækken af koncerter udvidet til 10 koncerter om foråret og 10 koncerter om efteråret. Et stort hold af frivillige stod for det praktiske ved afvikling af koncerterne og lørdagsjazzen havde indtægten ved salg af drikkevarer.

Da Roskilde Kommune mistede sit Kulturhus flyttede vi til Gimle i Ringstedgade, hvor vi i de mindre lokaler havde fuldt hus om lørdagen til frokostjazz. Det blev en stor ændring for Lørdagsjazzen, idet vi ikke længere stod for det praktiske og også mistede indtjeningen fra salget i barerne.

I 2006 flyttede Gimle til Helligkorsvej 2. Tanken på det gamle vandværk var blevet totalrenoveret. Lørdagsjazzen flyttede med til det nye regionale spillested, hvor vi stadig afvikler Lørdagsjazzens koncerter. Vi har et godt og positivt samarbejde med Gimles ansatte og frivillige medarbejdere.

Foreningens formål er, overfor et bredt publikum, at præsentere jazzmusik indenfor de traditionelle genrer, swing, New Orleans-og dixielandmusik, men også med afstikkere til anden rytmisk musik. Lørdagsjazzen har i mange år glædet et stort publikum med 20 årlige koncerter med nogle af landets bedste jazzbands, vekslende med gode udenlandske.

Der har alle årene været gratis adgang til vores jazzkoncerter. Dette lader sig kun gøre i kraft af Roskilde Kommunes årlige støtte og den økonomiske støtte vi får fra vores sponsorer og de mange medlemmer som støtter med et medlemskab.

Lørdagsjazzen i Roskilde til glæde for de mange.